Connexion rapide:  

Forum: Nordic Forum

Sujet Säkert dum fråga men vill ändå ha ett svar :-) - Page: 4

Cette partie de ce topic est ancien et peut contenir des informations obselètes ou incorrectes

Nope... CD spillere som spiller mp3 koster fort 3000 pr stk og mer...
Dessverre...
 

Posté Fri 23 Jan 09 @ 1:37 pm
 

Posté Fri 23 Jan 09 @ 1:46 pm

yapp, finnes en del "OEM kopier", det er ofte cd spillere laget på samme fabrikk som de større merke navnene, og av og til kan de være kanon bra...

Eneste som er litt smak og behag, er om du vil ha en cd spiller med jogwheel på toppen. Det syns jeg personlig er et pluss...
Da kan man lett justere sangen..


Kjenner ikke spesielt til det første merket der, men for all del, en del av billig merkene har helt greie funksjoner:)
 

Posté Fri 23 Jan 09 @ 2:05 pm
Har du tid att ta det på eng? <g>
 

Posté Fri 23 Jan 09 @ 2:21 pm
hehe.. yapp...

There are lots of "oem copy" cd players out there..
That usually means they are made at same factory, as some of the well known brands .. such as Denon etc..
And sometimes these "cheaper copies" players can be really good...

I dont know the first one you posted, but might be good.
The second one I like better...


But personally, I preffer CD players with a jogwheel control on top of the player (like one of them has), so that you can control the song playing easily... Instead of a top CD load lid, without any jogwheel....


But by all means, some of these "unknown" brands can have good players, and be great bargain deals.


Hope that made sense :D
 

Posté Fri 23 Jan 09 @ 2:28 pm
ah ja, hehe :)

Då vet ja lite mer :P
 

Posté Fri 23 Jan 09 @ 2:52 pm
Vill bara tipsa om denna:
http://www.thomann.de/se/numark_cd_mix_iii_demo.htm

Det är en absolut okej station för nybörjare, spelar MP3-skivor och allt. Med allt man kan tänkas behöva till ett bra pris. Det är visserligen en demo, men eftersom den stått ute på Thomann är det troligt vis endast seriösa personer som testat den och den är i utmärkt skick. Har inte provat den själv men för sitt pris får den bra kritik, och då ska det ju tilläggas att ord. pris är runt 6 - 7 000
 

Posté Sun 25 Jan 09 @ 10:09 am
Brukar det funka bra då att ha allt i ett, mixer & cd spelare? För det finns ju endel sånna man kan köpa... Dock ser det fetare ut med allt löst tycker jag :P

Är det någon som har erfarenhet av AMERICAN AUDIO CDI 100 MP3? Eller deras märke?
 

Posté Sun 25 Jan 09 @ 11:49 am
oskar_bHome userMember since 2007
Ett litet tips, man kan ju lägga in samplers också och spela in med, vet inte hur det funkar men du kan ju testa...
 

Posté Sun 25 Jan 09 @ 1:03 pm
Det brukar funka utmärkt. Problemet blir ju oftast att allt är i ett. Lägger ena CD-spelaren av måste andra in också. I vanliga fall hade det ju bara varit att lämna in den trasiga och hyra en ersättare eller köra på annan utrustning man har. Annars är det ett bra verktyg till bra pris.

Vill man senare koppla in bättre mixer, eller ett par decks eller vad som helst är det ju kanske inte så genialiskt heller.

American Audio har inte jättebra rykte skulle jag säga, inte alltför pålitliga vad jag har hört, men en sak som kan sägas säkert är att den säkerligen spelar CD-skivor och att man kan ändra tempo på dem. Kan inte tala för responstid etc.

Kan bara varmt säga att om du inte vet att det är ordentliga grejor som du handlar med, så är det idé att ta en tur till en butik och be att får prova där eller låna hem. Det är ju ingen dålig idé ifall det är bra grejor heller iofs, men då är det ju mer om de passar din style än om de är pålitliga.
 

Posté Sun 25 Jan 09 @ 4:52 pm
bara för skojj skull, vad använder du för saker? (:
 

Posté Mon 26 Jan 09 @ 8:34 am
Just nu för hemma bruk och annat har jag en Xponent, som så långt som kontroller går är mycket bra. Har också köpt in ett par 1200:or för att öva upp min scratchning. I övrigt hag jag också en Kp3 för effekter och en Axiom 25 för att styra i princip vad som helst med midi.

Har man bara VDJ som bas är det helt perfekt, ljudkortet som sitter i en Xponent mäter sig lätt med vad som behövs för det mesta man kommer att råka ut för.

Skulle jag köra utan dator hade jag nog numer kört på mina 1200:or, har vinyl nog att köra i några timmar, skulle mer behövas ändå skulle jag nog helt enkelt hyra ett par MK3:or och en fin mixer. Det är onödigt mycket billigare att hyra än att köpa själv när man kommer upp i sådana nivåer. Trots allt 30 000+ kr vi snackar om för ett fullt set.
 

Posté Mon 26 Jan 09 @ 2:15 pm
Så om du spelar på fester/klubbar etc använder du datan/vdj+dina externa saker?
 

Posté Mon 26 Jan 09 @ 4:45 pm
Helt klart om det finns plats att slå upp det, då är det helfint. All utrustning som behövs till en vanlig spelning går ned i en enkel väska. Musik i samma volym osv. som är enkel att titta igenom med alla cue-points sparade, inget fel på det.

Ifall stället redan har grejor beror det ju på. Känner ofta att det blir lite inskränkt om jag plötsligt kommer på att den låten finns ju, men inte har med mig den på CD eller vinyl. Vinyl är ju för övrigt ett jäkla åbäke att bära med sig till ens ett set.
 

Posté Mon 26 Jan 09 @ 6:40 pm
Brukar klubbar godkänna att man använder sig av datan då? För du har bara datan/mixern framme då eller?

Vad kostade den mixern du ha nu, och vilken skulle du rekomendera om man ska köpa en mixer för typ 2-3 tusen... Någon hercules sak kanske?
Mixer för Homeedition & Mixer för Pro version, nämn dem du skulle rekomendera till de olika versionerna...

Sen, hur sparar man cuepoints? inte hittat de (:
 

Posté Tue 27 Jan 09 @ 8:13 am
Det berors ju på, vad jag vet så brukar det inte vara något problem på mindre ställen, det brukar ofta bli det eftersom jag inte direkt spelar top 40, skulle det vara en större klubb vet jag inte om de skulle uppskatta det alltid, men då har de ju förmodligen också utrustning redan.

Det brukar inte vara så många som har något emot det, vissa är ju rädda för den vanliga dängan att allt är fejk eller att man inte gör något själv, men det framgår ju rätt snabbt att det inte är så om man kan sina grejor.

En Xponent går på ungefär 6 000, men tycker själv att det är värt det för en väldigt solid controller. Den är bastant, men CD-stora jogwheels med touch-sensitivity och har kill switches för EQn, mycket uppskattat av mig. Skulle helt klart säga att den är det bästa valet bredvid VCI-X00 just nu för pro. Men det är ju en del extra stålar.

För homeedition så går det ju inte att koppla in något externt. Och med RMX får man med VDJ LE, så den är väl näst på listan. RMXen kostar runt 3 000, men då ingår limited edition som är allt som behövs för att lira med den. Den innehåller ljudkort och så också.

För att spara cuepoints har det för mig alltid varit att helt enkelt lägga in dem och ladda samma MP3 igen, kanske finns något i inställningar.
 

Posté Tue 27 Jan 09 @ 9:55 am
Vad är VCI-X00? Är de någon programvara eller? För fanns nada om det på google x)

Finns det någon bra svensk affär där dem säljer rmx:en med vdj?

Vad finns det för lite billigare mixers till pro versionen?
 

Posté Tue 27 Jan 09 @ 10:44 am
Skrev VCI-X00 för att det finns både 300 och 100 nu, och de är båda väldigt fina grejor.

Skulle nog rekommendera att ta hem en RMX ifrån Thomann i sådana fall http://www.thomann.de/se/hercules_dj_console_rmx.htm, bra pris, billig frakt, 3 års garanti och ångerrätt ifall den inte skulle passa.

Billigare kontrolller är till exempel Numarks Total Control (2000 ungefär), och då får du tydligen med både Traktor och Cue LE. Hercules DJ Control MP3 går ju som sagt för drygt en tusing. Och utan att tumma på kvalitén är det nog de två som folk kör mest på.
 

Posté Tue 27 Jan 09 @ 11:50 am
Vilken skulle du använda av Numarks Total Control & Hercules rmx? Numarks ser så plastig ut på nått sätt, men den kanske är bättre?
 

Posté Tue 27 Jan 09 @ 11:57 am
1500 till för RMX ger dig en hel del. För det första så ser den ju mer proffsig ut skulle jag vilja säga, den är mer bastant, har inte provat total control, men får känslan att om jag hade behandlat den som min andra utrustning hade den kunnat hamna hur som helst. Funktionerna är i stort sett de samma, men RMXen har ju en hel det extra att ta del av. T.ex så är ju EQ-killsen på TCn själva knobsen som du trycker in och på RMXen är det egna knappar.

Du får också med ett respektabelt ASIO kort med allt du kan vilja ha, till och med så att du kan koppla in Decks om du vill någon gång och lira med TCV.

Ska ju också passa på att nämna att har man en RMX får man 150 euro rabatt på VDJ Pro, så ska du köpa pro, så får du tillbaka mellanskillnaden mellan TCn och RMXen på något vänster, ja du fattar vad jag menar, +-0 liksom.

Inget fel på något av dem, men fick jag välja och inte hade det för tajt i situationen skulle jag go the distance och ta RMXen.
 

Posté Tue 27 Jan 09 @ 2:31 pm
77%